Historie CZM

CZM začalo skromně jako projekt dvojice vyučujících. Rozrostlo se ale na vývojovou a analytickou skupinu více než 50 zaměstnanců a stážistů, kteří tvoří a udržují systémy fakulty, které zjednodušují její každodenní chod.

Časová osa

2008 - 2010 - 2011 - 2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2018 - 2020 - 2021 - 2022 - 2023 - 2024

Zakladatelé CZM

2008 | První krůčky

Myšlenka centra je na světě a zakladatelé centra - Jan Kočí a Pavel Náplava - se po dvaceti letech vrací ze světa podnikání na půdu univerzity s jasným cílem - pomoci Fakultě elektrotechnické v její cestě za prestižní technickou fakultou. Zpočátku jen jako podpůrné centrum pana děkana v oblasti aplikovaného managementu, které mimo jiné zaštituje také výuku předmětu o informačních systémech. O rok později, v roce 2009, dochází k oficiálnímu založení Centra znalostního managementu jako pracoviště děkanátu FEL ČVUT a náš tým se rozšiřuje o první studenty - stážisty.


Budova IBM

2010 | Stážové centrum UTEC ve spolupráci s IBM

V průběhu prvních dvou let fungování jsme pracovali na celé řadě menších nebo větších fakultních projektů, spojených s procesním řízením. Díky dobrým výsledkům a získaným zkušenostem se nám podařilo získat také několik externích projektů, které nám pomáhaly mimo jiné s financováním našich činností a rozšiřováním dobré pověsti mimo univerzitu. Výuku se povedlo rozšířit o několik doplňkových praktických předmětů, které se staly mezi studenty velmi oblíbenými a naše úspěchy a aktivity nás dovedly až ke strategické spolupráci se společností IBM. Světlo světa spatřil společný projekt - University Technology Exploration Center. Díky vzájemné spolupráci jsme získali potřebné zázemí, technologie a podporu pro výuku a realizaci našich projektů. Stážisté navíc získali možnost zajímavé perspektivy dalšího osobního rozvoje.
Programátor píšící na počítači

2010 | Laboratoř interoperability

Jen o něco málo později se do spolupráce s centrem intenzivně zapojuje také společnost Microsoft společně s námi a fakultou vzniká Laboratoř interoperability. Jejím smyslem bylo se silným komerčním partnerem rozšířit nejen naše, ale i fakultní aktivity v oblasti aplikovaného výzkumu. Cílem laboratoře bylo vybudovat prestižní akademické centrum, které zkoumá propojování různých technologií a systémů s technologiemi společnosti Microsoft, rozšiřuje získané znalost do praxe, komunit a výuky. Během doby existence laboratoře se povedlo realizovat několik společných projektů jak se společností Microsoft, tak i jejími partnery a naše centrum tak získalo hodnotnou zkušenost do budoucna.


Obrazovka s ukázkou zobrazení BPM diagramu v Procesním portálu.

2011 | Procesní portál startuje

Jeden z největších a klíčových projektů centra - mapování procesů děkanátu - se postupně rozšířil na téměř všechna oddělení FEL. V roce 2011 je tak pro akademickou veřejnost uvolněna první verze naší aplikace na prezentaci procesních diagramů - procesní portál - který se postupem času stal ikonou procesního řízení na FEL ČVUT a jeho uplatnění a možnosti se do dnešního dne rozrůstají nejen napříč celou univerzitou ČVUT (nasazeno 2014), ale také za její hranice: k partnerským univerzitám, např. ZČU v Plzni (2013), do výzkumných center i do světa průmyslu.


Pohled do místnosti, kde prezentující ukazuje prezentaci účastníkům.

2013 | CZM je součástí první konference

CZM se postupně rozrůstá, první stážisté nás opouštějí a na místo nich přicházejí další. Naše výuka i projekty pokračují slibným směrem a postupně se začínáme zaměřovat i na výzkum. Po pěti letech zhodnocujeme první úspěchy naší práce, vzniká nejen naše první výroční zpráva, ale také první článek, kterým prezentujeme naše centrum a jeho výstupy na mezinárodní konfrenci The IEEE Conference on Business Informatics (CBI).

CZM se v průběhu let celé řady dalších konferencí a setkání v Cambridge, Mnichově nebo např. na Taiwanu. Mezinárodní konferenci IGBSG zaměřenou na udržitelnost budov dokonce organizuje přímo v Praze.


Jan Kočí

2014 | Ing. Kočí se stává proděkanem

Vedoucí centra Jan Kočí přijímá nabídku na pozici proděkana pro IT a posouvá tak spolupráci centra na vyšší úroveň, kde se snažíme pomáhat fakultě i v dalších činnostech nad rámec procesního mapování. CZM se tak posouvá postupně k projektům v oblasti analýzy IT infrastruktury a informačních systémů, školení, návrhu a implementací technologických řešení do organizačních procesů a vývoje podpůrných aplikací. Rozšířili jsme také spolupráci na projektech s Výpočetním centrem ČVUT a několika dalšími univerzitami.


Loga platforem Moodle a Felsight

2015 | Spuštěny portály Moodle a FelSight

Na základě volání studentů po standardizaci studijních materiálů pod jednu platformu se FEL a CZM rozhodují pro implementaci systému Moodle, který v té době začíná získávat na popularitě. Moodle v dalších letech prošel významným rozvojem. až do stavu, který můžeme vidět dnes. Ano, Moodle se na FEL využívá již více než 10 let. A po celou dobu je vyvíjen právě v CZM.

Podobný záměr byl s platformou FelSight: Sjednotit školní systémy pod jednotné rozhraní a nabídnout tak studentům i zaměstnancům zjednodušení rutinního fungování. Dodnes se na ČVUT jedná o unikát propojující užitečné školní systémy počínaje rozvrhy, jídelníčky a konče plánem místností a volných studoven. V roce 2024 se funkcionalita začala postupně převádět pod platformu HUB, která je postavená na modernějších technologiích.


Společná fotka členů CZM z roku 2016

2016 | Centrum expanduje

Úspěšně realizované projekty přinesly nejen potřebné zázemí a povědomí o CZM, ale zejména umožnily vytvořit celou řadu stážových pozici pro studenty. Z původních 2 se CZM v roce 2016 rozrostlo na neuvěřitelných 32 členů, přičemž 37 stážistů už opustilo po úspěšném zakončení svého studia brány našich projektů a s přáním všeho nejlepšího se vydalo do komerčního světa.

Navíc jsme se se stovkami dalších studentů setkali ve výuce, realizovali jsme desítky projektů, navázali mnohá partnerství a ustálili se v prostředí ČVUT i daleko za jeho hranicemi jako renomované profesionální centrum v oblasti informačního managementu a procesního řízení.


Pavel Náplava před tabulí, vyučující

2018 | Centrum má své první Ph.D. absolventy

15. červen 2018 se zapíše do historie centra jako jeden z dalších milníků, který jsme plánovali a kterého jsme dosáhli. Máme první dva úspěšné absolventy doktorského studia, a to jednoho z vedoucích celého CZM, Ing. Pavla Náplavu a Ing. Radka Hronzu.

Možnosti výuky i vedení závěrečných prací se tak významně rozšiřují. Pan Náplava k roku 2025 úspěšně odvedl nebo oponoval více než 360 prací na dSpace a aktivně se podílí i na výuce.


Skupinová fotka stážistů CZM podílejících se na vývoji projektů

2020 | RPAPS - Rozvojové Projekty Akademických Pracovníků a Studentů

V roce 2020 je CZM podpořeno z fondů RPAPS. Získává tak mnohem širší možnost vývoje aplikací pro podporu fakulty a je tím i ratifikován plán pro vytvoření platformy HUB, která bude postupně integrovat ostatní školní systémy.

Tým CZM se také rozrůstá o další zaměstnance. Nově o analytika Ing. Lukáše Zoubka, vývojáře Ing. Jana Zídka a později i o projektového manažera Ing. Miroslava balíka Ph.D. z Fakulty informačních technologií ČVUT.


Dva studenti dívající se na obrazovku

2021 | Akreditace SIT a výuka

Pod taktovkou CZM prochází program SIT procesem akreditace a vzniká nová specializace programu SIT Business Informatics, jejíž garantem se stává pan Náplava. Cílem je reagovat na rostoucí zájem studentů i trhu o zaměření na low-code a no-code specialisty, zejména projektové manažery nebo analytiky.

Kvůli rostoucím potřebám výuky je modernizována místnost T2:C3-39d, kterou má CZM propůjčenou od fakulty. Vzniká tak pohodlnější prostředí pro studenty SIT, ale také pro další projekty CZM. V roce 2021 to třeba byla série vzdělávacích workshopů pro veřejnost, do nichž se jako tutoři zapojili naši externí partneři i stážisté. Bohužel projekt kvůli druhé vlně epidemie covidu neměl pokračování. Třeba se ale ještě dočkáme.


Osoba u počítače, kde je otevřena aplikace HUB

2022 | Nasazení platformy HUB a nové verze Hodnocení zaměstnanců

Spolu s platformou HUB je nově vytvořená i nová verze hodnocení akademických zaměstnanců. Cílem je vyšší udržitelnost projektů fakulty. To zajišťujeme použitím technologií postavených na mikroservisní architektuře, grapql a reactu, tedy technologiích, které tu s námi nejspíše budou ještě dlouho. HUB je vyvíjen dodnes a po nasazení ho doplňují další agendy: v roce 2023 hodnocení doktorandů, ve 2024 poté témata a rozvrhy.


Detail navigačního panelu s otevřenou aplikací Navigate

2023 | Nové projekty - Navigate FEL a Hodnocení doktorandů

Velkého rozvoje se dočkala platforma HUB i agenda Hodnocení zaměstnanců. Došlo k významnému posunu zejména frontendu aplikace a notifikačních služeb. K existující funkcionalitě je přidána také služba hodnocení doktorandů. Z HUBu se tak stává platforma, která integruje data z KOS, V3S a dalších systémů.

Do popředí se také díky navigačním kioskům dostává platforma Navigate FEL, která umožňuje vyhledávat místnosti a cesty k nim na interaktivní mapě. Pilotní navigační kiosek je umístěn ve vstupu do budovy v ulici Technická na začátku semestru, takže je od prvních chvil bombardován dotazy studentů, zejména těch, co nastupují nově. Systém se v testovacím provozu osvědčuje a panel je tak umístěn i do budovy E na Karlově náměstí. Spolu s kiosky je vystavena i platforma Navigate, do které doplňujeme nové požadavky, třeba systém sdílených tiskáren, který zavádí SVTI.


Logo projektu DEUSS

2024 | Mezinárodní projekt DEUSS

Skrze Národní plán obnovy Ministerstva průmyslu a obchodu se FEL a CZM dostávají k projektu DEUSS. Cílem tohoto projektu financovaného Evropskou komisí je vytvořit platformu pro vydávání a obchod s elektronickými dluhopisy malých a středních podniků. Zaměstnanecké síly tak doplňují stážisté, kteří absolvovali: Ing. Tomáš Farkaš, Ing. Albert Švehla a Ing. Jan Trávníček. Ve spolupráci s kolegy z VUT Brno, STU Bratislava a partnery zejména z Řecka, Španělska a Polska tak pracujeme zatím na největším projektu, kterého se CZM účastnilo.
Skupina stážistů diskutující nad počítači a papíry na stole

2024 | Nová aplikace Témata

Pod platformou HUB vzniká i nová verze již silně nevyhovující a neudržitelné aplikace Témata. V této aplikaci si studenti mohou vybírat právě témata pro své semestrální projekty, které pak zpravidla přecházejí v závěrečné práce. Aplikace spravuje celý životní cyklus semestrálního projektu od výběru studentem až po ohodnocení vedoucím. V zimním semestru na ni přechází celá fakulta a ještě do konce roku je doplněna o nově vzniklé požadavky Jen za první semestr si skrze ni zapisuje téma projektu přes 700 studentů.